Денят
минава в подготовка за празничната вечеря. Обредните хлябове заемат централно
място на трапезата. Те са няколко: бъдник (кравай), овчарник (за овчарите),
воденици, нива, лозе и други. Наименованието им е различно в различните части на
страната. Върху питките често пъти се правят различни фигури като кръст, снопи
жито, животни, растения и така нататък. Неделима част от обредните хлябове са така наречените
колачета, които се подаряват на коледарите.
В някои части на страната в питката се слага паричка. На който се падне тя, ще е здрав и богат през цялата година. На други места освен паричката се поставят и други късмети като вълнен конец, боб, клечка от дърво, хартия.
В някои части на страната в питката се слага паричка. На който се падне тя, ще е здрав и богат през цялата година. На други места освен паричката се поставят и други късмети като вълнен конец, боб, клечка от дърво, хартия.
Трапезата на Бъдни вечер е изцяло
постна. Броят на ястията е нечетен. Съществува вярване, че трябва да са 7 (броят
дни в седмицата; завършеност), 9 (броят месеци
на бременността; абсолютното човешко съвършенство), 12 (месеците в годината).
Символиката е свързана с надеждата, че ще ни върви през цялата нова година.
Ястията са варени или печени. Освен
питката, която заема централно място на трапезата се слагат и жито, сарми, боб,
чушки, ориз, ошаф, орехи с чесън, мед, вино, баница с тиква или зеле (тиквеник/зелник)
и други.
Важна част от приготовленията за
Бъдни вечер е и избирането и отсичането на така наречения бъдник (дъбово дърво). Вечерта
стопанина, разбутвайки огъня в огнището
нарича: „ Колко искрици, толкоз пиленца, шиленца, теленца, дечица в тоя дом”. След
това поставя бъдника в жаравата и той трябва да се поддържа да гори през цялата
нощ. От бъдника идва и наименованието на празника (от глагола съм – бъда,
бъдеще).
Самият бъдник и неговото изгаряне също е зареден с много символика и вярвания. Бъдникът олицетворява световното дърво, човека, рода, а огнището е защитеното място, обиталището на огъня. Вярва се и в магическата сила на въглените от бъдника, с тях се лекува и бае.
Самият бъдник и неговото изгаряне също е зареден с много символика и вярвания. Бъдникът олицетворява световното дърво, човека, рода, а огнището е защитеното място, обиталището на огъня. Вярва се и в магическата сила на въглените от бъдника, с тях се лекува и бае.
Преди сядането на трапезата в някои
райони има обичай стопанинът да излиза гологлав на двора и обръщайки се към
небето да изрича „Ела, Боже, да вечеряме”.
Елхата е част от традицията на Бъдни
вечер относително отскоро. Тя също символизира надеждите за здраве и берекет. Навлиза
в традициите ни чрез руските войници, които донасят тази традиция по времето на
Освобождението.
Вечерта, когато цялото семейство се е
събрало, ястията се поставят върху слама. С нея после се връзват плодните
дръвчета за берекет. Преди да започне да се храни семейството се прекажда три
пъти с тамян от стопанина на дома. Той е този, който разчупва питата. Първото парче
е за света Богородица, после за дома, за стопанката и останалите от семейството
според възрастта им. Докато трае вечерята трябва да е шумно и да не се чува шум
отвън и особено кучешки лай, защото той се смята за лоша поличба. Всеки от
семейството трябва да е опитал от всичките гозби, но и от всяка от тях трябва
да остане макар и малко. Това се прави за починалите роднини, които се вярва,
че идват през нощта да се нахранят. Затова и цяла нощ трапезата остава
невдигната. Неслучайно и ястията като цяло напомнят за панихидни.
Бъдни вечер е празник, чиито корени, символи и
вярвания са много стари, езически. Днес вече е неделима част от нашия
християнски календар и разбира се от Рождество Христово.
(Източник: "Народният календар" от Томислав Дяков)
(Източник: "Народният календар" от Томислав Дяков)
Няма коментари:
Публикуване на коментар