неделя, 6 ноември 2016 г.

Висока култура – висок стандарт

Често се обсъжда ниската култура на обслужване в България. Обикновено това е тема в разговори за туризма. Само че, за съжаление, лошото обслужване не е само там, а във всички сфери. И не е редно да подминаваме проблема с въздишка и коментар, че такъв ни е манталитетът, че липсва професионализъм.

Въпросът не е само в манталитет и професионализъм, а и в най-елементарно уважение. Уважение не само към клиента, но и към себе си.

Много пъти ми се е случвало да ме обслужват зле. До сега винаги се примирявам за момента, губят ме като клиент и продължаваме нататък. Просто не се бях замисляла по-дълбоко по въпроса.

Какво промени това ли? Ами получих повод и се замислих. Онзи ден ми попрекипя от една съвсем банална ситуация. У дома се прави ремонт. Домашните майстори са чудесни. Браво на тях! (Няма кой да ни похвали, та си се похвалваме сами.) Все пак се стигна до момента, в който трябваше да участват и „външни майстори“. Дойдоха да монтират (редят или както там се казва) ламинат. И не останах доволна от обслужването:
- В стаята има малка секция. При поръчката ни обясниха, че няма проблем – срещу заплащане (размерът, на което не е известен предварително, уговаря се на място) ще я преместят. Беше специално отбелязано, че има мебел за местене. А те моля Ви се, ми искат одеяло, с което да я влачат! Ама вие тая услуга я предлагате и предварително знаете, че има нещо за местене, защо не си носите одеяло, крик, юрган и каквото още ви трябва?
- След малко: „Дайте прахосмукачка!“ – ами ако нямам? Ти сега ли разбра, че е необходима прахосмукачка?
- „Вече може да излезте вънка ди си изчистите!“ – провикват се по едно време. Въпросното „вънка“ е пред вратата на апартамента, където рязаха. Аз ли да чистя? Аз ли изцапах? Прислуга ли съм им, та си позволяват така да ми говорят?
- Нахвърляха из цялата стая найлони и ги зарязаха там.
- През цялото време слушах псувни – допълнителен бонус. Получих ги съвсем безплатно!

„Е, това си е нормално!“ – обясняват ми всички, с които коментирах и се чудят, какво пак искам и какъв ми е проблемът. Ами не е нормално така да е нормално. Какво искам ли? Искам когато плащам за монтаж да дойдат, носейки си всичко, което им трябва, да си свършат качествено работата и да изчистят след себе си (поне едрия боклук). Когато приключат да ме повикат, да ми покажат свършеното, да ми пожелаят приятен ден и да си тръгнат. Това е нормално и цивилизовано.

Занимавам Ви с това, защото то не е една малка моя лична муха, която правя на слон. Масово хората си вършат немърливо работата и не може да се оправдаваме само с манталитета и малките заплати. Пак Ви казвам, че въпросът е главно в уважението към клиента, но най-вече към себе си и към това, което правиш.

Такива, наглед дребни случки се отразяват на обществото ни като цяло. Свикваме, че е нормално да се отнасят с нас без уважение. Получава се ефектът на пеперудата, защото колкото и дебелокож да е човек, поведението на околните му се отразява и несъзнателно предава нататък.

Високата култура на обслужване и отношение към другия във всички сфери са важни, защото карат клиента/другия да се чувства добре, правят го макар и малко, по-удовлетворен от живота, а отдавна е известно, че количествените натрупвания водят до качествени изменения.

Бъдете на високо ниво, когато по един или друг начин сте в позицията „обслужващ“. Когато сте „обслужван“ изисквайте, но и оценявайте и не забравяйте да благодарите, когато получите добро обслужване.

Може би ще дойте ден, в който „нормално“ за нас ще означава „много добро“.


Казана дума – сторена беля или за ползите от цедката на устата
Рециклиране - малко усилия с голяма полза
Домашните дрехи

Няма коментари:

Публикуване на коментар